INNOVATIEF HEKWERK TEGEN HAVENCRIMINALITEIT
Veiligheidsoplossing voor havens

01/11/2019

PERSBERICHT - 26 MAART 2018

 

Belgisch-Nederlandse alliantie ontwikkelt met Europese steun hoogtechnologische veiligheidsoplossing voor havens.

Interreg Vlaanderen Nederland

 

Onze havens beschikken binnenkort over een nieuw wapen in de strijd tegen diefstal, intrusie en vandalisme. Met Europese steun ontwikkelen een aantal bedrijven en kenniscentra uit België en Nederland, gecoördineerd door Innos, het innovatienetwerk van het Belgische Vias institute en het Nederlandse DITSS, Dutch Institute for Technology, Safety & Security, een hoogtechnologische totaalaanpak voor het detecteren van afwijkende patronen in havenomgevingen. Het project is een wereldprimeur en draagt de naam ‘PASSAnT’ dat staat voor ‘PlAtform for innovative Security Solutions hArbours & Terminals’. Hieronder valt onder andere intelligente hekken en afsluitingen

 

Wereldprimeur
Een eerste innovatie bestaat uit de ontwikkeling van een slim zeil om vrachtwagens af te sluiten. Sensoren in het zeil signaleren wanneer iemand door het zeil probeert te snijden, en geven meteen een alarmsignaal bij een meldkamer. Naast het slimme zeil wordt binnen de totaalaanpak ook geëxperimenteerd met innovatief hekwerk en dataverwerkende camera’s.

Woordvoerster Vias institute Tine Vandecasteele: “Er moet dringend werk gemaakt worden van hedendaagse veiligheidsoplossingen, zonder dat die de operationele activiteiten van de havens belemmeren of beperken. Samen met DITSS hebben wij vanuit Vias institute onderzocht wat de precieze noden zijn. In de komende drie jaar gaan we samen met een tiental partners uit de publieke en private sector aan de slag om gerichte oplossingen te ontwikkelen die we zullen uittesten in de havens van Oostende en Moerdijk.”

Slimme zeilen
Een eerste onderdeel van de veiligheidsoplossing betreft een ondoordringbaar, slim zeil voor vrachtwagens. Het industrieel textielbedrijf Sioen zal geavanceerde zeildoeken ontwikkelen die niet doordringbaar zijn om vrachtwagenladingen te beschermen. Wie toch met een mes door het slimme doek probeert te snijden, doet in een centrale meldkamer een alarm afgaan. Een veiligheidsdienst gaat dan meteen ter plaatse en kan indien nodig de politie oproepen.

Bert Groenendaal, R&D project coördinator en trekker van het PASSAnT project bij Sioen Industries zegt: “Vandaag heeft Sioen meer dan 60% van de Europese zeildoekenmarkt voor vrachtwagens. We zijn voortdurend op zoek naar innovatieve oplossingen voor actuele problemen. Het PASSAnT project geeft ons de mogelijkheid om onze jarenlange geaccumuleerde knowhow in technisch textiel om te zetten in intelligente oplossingen.”

Dataverwerkende camera’s
Daarnaast komen er op meerdere plaatsen in de havens slimme camera’s. Hiervoor schrijven specialisten van de Technische Universiteit Eindhoven, ViNotion en Omines Internetbureau speciale algoritmes die het mogelijk maken om beelden te analyseren van mensen of voertuigen, bewegingssnelheid te meten, of kentekens op voertuigen te herkennen. Zo kan men op basis van wat de camera’s registreren snel nagaan of een logistieke planning overstemt met de realiteit.

Innovatieve afsluiting
Ook het hekwerk rond het havengebied krijgt een technologische boost. Er komen geavanceerde intelligente hekken en afsluitingen die door Betafence worden uitgerust met een intelligent systeem dat kan herkennen wanneer indringers het hekwerk willen saboteren of erover proberen te klimmen. De afwijkende patronen die door de zeilen, het hekwerk en de camera’s worden gedetecteerd, worden finaal door Securitas en Tein Technology in een overkoepelend veiligheidssysteem in een centrale meldkamer geïntegreerd.

Steun voor het project
Gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé juicht het initiatief alvast toe: “Mijn grootste bezorgdheid is de veiligheid in West-Vlaanderen. De inzet van geavanceerde technologie voor meer veiligheid is een must en een noodzaak. We kampen met onveilige toestanden onder meer door de loze beloftes en mensonwaardige handelingen van mensensmokkelaars. Dit moet resoluut de pas worden afgesneden, door ervoor te zorgen dat er geen intrusiemogelijkheden meer zijn. Het PASSAnT-project juich ik dan ook zeer toe. Er mag hiermee niet
worden gedraald, want het gaat om mensenlevens, veiligheid en economische belangen”.

De komende drie jaar worden de verschillende nieuwe technologieën en middelen in de praktijk uitgetest. Op het einde van deze experimentele fase zullen de nieuwe veiligheidsoplossingen, zoals een goed beveiligde afsluiting, geïntegreerd worden in een concreet pakket maatregelen en instrumenten. Die kunnen ook in andere havens, in terminals of op bedrijventerreinen zorgen voor een betere veiligheid. Het PASSAnT-project kan rekenen op de steun van de Nederlandse Rijksoverheid, de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de Belgische provincie West-Vlaanderen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen-Nederland dat de helft van het totaal budget van 2,7 miljoen euro ter beschikking stelt.

Contactpersoon
Tine Vandecasteele, woordvoerster Veiligheid Vias institute: 0474/34.25.01

Ontdek meer informatie met behulp van de onderstaande video:


TOP